Magkänsla styr rekryteringen
I dag arbetar många aktörer för att butiksyrket och handeln ska bli en karriärmöjlighet med höjd kompetens och status. Det torde ställa högre krav på handelsföretagens kunskaper när de rekryterar. Men fortfarande är det ofta magkänslan som styr när handelsföretagen anställer. 80 procent av de tillfrågade litar på den. Det visar Rekryteringsstrategier inom detaljhandeln, en studie skriven av Johnny Hellgren, docent i psykologi, och Kristina Danilov, doktorand vid psykologiska institutionen, båda vid Stockholms universitet. Handlare tar inte lika mycket hänsyn till exempelvis meritförteckningar, referenser och strukturerade intervjuer. Överlag är handlarna nöjda med sina rekryteringsinsatser. De flesta ser ingen anledning att förändra sitt sätt att rekrytera. – Bara det faktum att man har en egen butik och tjänar bra med pengar bidrar till att man anser att man är duktig på personalfrågar och rekrytering, kommenterar Kristina Danilov. De som tycker att de lyckas bra med sina rekryteringar, är också mer benägna att använda subjektiva metoder. – Men det som är riktigt farligt, säger Kristina Danilov, är när cheferna inte ens för sig själv kan förklara sin magkänsla. Då blir det bara känsla och inga egentliga fakta som talar för den tilltänkte anställda. Läs mer om studien och få tips på hur man gör strukturerade arbetsintervjuer i dagens papperstidning.