Kostsamt med returköp
Skatteverket har sedan årsskiftet stoppat möjligheten att göra byten, med returer och köp, på samma kvitto, vilket butiker tidigare kunnat göra. I dag måste varje ny transaktion registreras som ett eget kvitto. – Vi tycker att man backat i tiden vad gäller tekniken när Skatteverket stoppat möjligheten att göra byten på samma kvitto, säger Charlotte Gavestam. Tillsammans med sin bror driver hon en Naturkompaniet-butik på franchisebasis i Uppsala sedan 13 år tillbaka. – Vi har en hyfsat stor butik och nästan varje dag är det någon som vill lämna tillbaka eller byta något. När kunden betalat med till exempel American express blir det dessutom extra kostsamt för butiken, säger hon. – Om man gör en retur via kort och sedan tar betalt igen med samma kort blir det onödiga kostnader för oss. Varje korttransaktion kostar ju. På Skatteverket har man inte fått in några klagomål. Lars Lundh är en av dem som jobbat mest med implementeringen av den nya kassaregisterlagen. – Vi har inte fått in några reaktioner från landets butiker på att de skulle ha några stora problem med detta, säger han.