23948sdkhjf

Fullt krig i elektronikbranschen

Hemelektronikbranschen har under lång tid präglats av hård konkurrens och pressade marginaler. När finanskrisen slog till för ett par år sedan, och ledde till mer försiktig konsumtion, övergick den hårda konkurrensen i regelrätt krig. Och slaget om kunderna fortsätter.

Konsumtionsutgifterna för hemelektronik ökade kraftigt, med 32 procent, under det andra kvartalet i år, jämfört med samma period förra året. Det visar Statistiska centralbyråns, SCB, nationalräkenskaper. Samtidigt visar siffror från Handelns utredningsinstitut, HUI, att elektronikhandeln omsatte 20,2 miljarder kronor det första halvåret 2010, en ökning med 9 procent jämfört med samma period förra året. Alltså köper svenskarna digitalkameror, tv-apparater och stereoanläggningar som aldrig förr. – Det handlar inte längre om vanlig konkurrens, det är krig i branschen, säger Anders Halvarsson, vd på Netonnet. Trendexperter och analytiker talar om tilläggstjänster och nya varugrupper som räddningen för hemelektronikbranschen. – Att konkurrera med pris är ohållbart. I stället bör man förenkla för kunden, utveckla servicen, exempelvis genom hemkörning av varor, säger Catrin Myhrman, trendanalytiker på designbyrån Bas. Läs Dagens Handels branschkoll av hemelektronikmarknaden i dagens tidning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063