Ekologisk matboom
Enligt analysföretaget Nielsen såldes förra året ekologiska livsmedel för knappt 4 miljarder kronor i Sverige. Det är en tillväxt på 18 procent jämfört med året innan. Ökningen motsvarar ett värde på 2 miljarder kronor, det skriver Dagens Industri. Men Bo Ekström som är vd för Nielsen tror att vi står inför en utplaning. – Det har varit en explosion, men vår bedömning är att vi definitivt har en utplaning i tillväxten för ekologiskt. Toppen var vid Al Gores klimatfilm, sedan dess har miljödiskussionen inte varit lika intensiv, säger han till DI. Coop har en stark ekoprofil och av företagets livsmedelsförsäljning står de ekologiska produkterna för knappt 7 procent. Vilket är en bra bit över snittet för alla livsmedelskedjorna, som ligger på 3 procent. Per Rosengren är miljö- och kvalitetschef på Coop: – Vi har jobbat med ekologiska livsmedel sedan mitten av 1990-talet och intresset har gått i vågor. Ett tag var det stort fokus på lågpris. Det vi ser nu är att miljö och ekologi kommer tillbaka, men mer som en naturlig del av samhället. Även på Ica slår de ekologiska produkterna andra livsmedel i försäljning. Ica Sverige hade ett rekord år förra året, då man sålde ekomat för 1,6 miljarder kronor. – Försäljningen går bra och den totala ekologiska försäljningen plockar andelar. Vårt eget ekologiska varumärke I love eco växer också och ligger på över 20 procent av den ekologiska försäljningen, säger Maria Smith, miljöchef på Ica Sverige.