23948sdkhjf

Handelns potential finns där konsumenterna är

När miljonprogrammet presenterades på 1960-talet var idealen att hålla isär boende, arbete och handel. Även om idealen har förändrats har den här uppdelningen levt kvar länge. Bostadsområdenas småbutiker har ofta tvingats stänga igen på grund av konkurrensen från externa stormarknader och köpcentrum.

När det så kallade miljonprogrammet presenterades på 1960-talet, i syfte att snabbt bygga bort den stora bristen på moderna bostäder, var idealen att hålla isär boende, arbete och handel. Bostadsområden byggdes uteslutande för boende – inköp och shopping gjordes i nya moderna köpcentrum och arbetsplatserna placerades i industriområden och kontorsbyggnader. Även om idealen har förändrats sedan dess, och miljonprogrambyggena kritiserats så har uppdelningen mellan bostäder, arbetsplatser och handeln levt kvar länge. Bostadsområdenas småbutiker har ofta tvingats stänga igen på grund av konkurrensen från externa stormarknader och köpcentrum. Men de senaste åren har nya tankar och idéer om en integration dykt upp och på många håll realiserats. Tankarna bygger ofta på 1950-talets ideal om ABC-städer, där man samlade arbete, bostäder och centrum, men nu med även kommunikationer som det fjärde benet. I veckan presenterades tankarna om framtidens handel i Göteborgsregionen på ett seminarium i Göteborg. Och såväl analytiker som stadsplanerare var överens: infrastrukturen är av största vikt för handeln. Vinnarna i framtidens handel spås de centrum bli där marknadsplatserna knyts ihop med kollektivtrafik, vårdcentraler och föreningsliv. Helt enkelt där människor naturligt rör sig. Och finns det bostäder i anslutning är det ett extra plus. Detta kan tyckas som en självklarhet. Att människor vill handla där de bor, arbetar eller gör ärenden. Eller där det finns tillgång till allmänna kommunikationsmedel eller enkelt kan stanna med bilen till och från arbetet. Men verkligheten ser i dag på många håll annorlunda ut. Det byggs fortfarande gigantiska handelsplatser långt utanför stadskärnor, dit kunderna har svårt att ta sig om de inte har bil. Platser som är enbart byggda för handel och som inte har några arbetsplatser förutom de butiker som är lokaliserade där. Och som inte har något naturligt flöde av människor förutom de som bestämt sig för att shoppa. Varken tidsenligt eller speciellt klimatsmart. Det finns en stor potential för tillväxt i handeln, inte bara i Göteborgsregionen utan på många platser runt om i landet. Vinnarna är de som anpassar sig efter tidens trender.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079