23948sdkhjf

Clas Ohlson planar ut

Försäljningen ökade något medan vinsten minskade under första kvartalet. ”Lägre expansionstakt på våra hemmamarknader”, säger vd Klas Balkow. Men nu ska etableringen åter ta fart.

Clas Ohlson ökade försäljningen med 3 procent till 1324 miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till 115 miljoner kronor, vilket är en minskning med 18 procent jämfört med första kvartalet 2009. Vd Klas Balkow förklara utvecklingen med en långsammare butiksetableringstakt på hemmamarknaderna. Det är något företaget nu ska ändra på: - Vi ökar nu återigen vår butiksexpansion och beräknar att öppna 17 till 22 butiker innevarande verksamhetsår varav 15 butiker med öppning före jul, säger Klas Balkow. Men även i jämförbara butiker var inte försäljningen lika god som förra året, utan sjönk med 3 procent, beräknat på lokala valutor. Detta i kombination med etableringskostnader för den brittiska marknaden drog ned resultatet. Clas Ohlson har idag sju butiker på den brittiska marknaden, och ytterligare fyra öppnar i höst. - Den svaga brittiska detaljhandeln ger oss fortsatta möjligheter att expandera i attraktiva butikslägen. Under verksamhetsåret 2010/11 planerar Clas Ohlson att etablera 17-22 nya butiker varav 6-10 i Storbritannien.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063