23948sdkhjf

Funktionshindrade har svårt med kortbetalning

Självscanning och kortbetalning i butik ställer till problem för kunder med funktionsnedsättning. Det visar den undersökning som Hjälpmedelsinstitutet gjort.

Kunder med funktionsnedsättning efterlyser enklare teknik i butiker. 400 personer har svarat på frågor om bland annat teknik och tillgänglighet i butik i en undersökning som Hjälpmedelsinstitutet gjort. Det skriver Konsumentverket. – Enkäten visar att det finns en osäkerhet när man ska använda sitt betalkort. Det handlar bland annat om rädslan för att någon annan ska se koden och att det kan vara svårt att se tecknen på displayen, säger Jessica Karlsson vid Hjälpmedelsinstitutet. Ledsagning och hjälp med personlig service från butikspersonalen är önskemål som har framkommit i enkäten. – Vi är medvetna om att det finns tillgänglighetsbrister i flera butiker och vi arbetar aktivt för att påverka medlemsföretagen att förbättra tillgänglighet och användbarhet, säger Meta Troell på Svensk Handel. IT-frågan, enkäter på webben, drivs av Hjälpmedelsinstitutet och kommunikationsmyndigheten PTS. Enkäterna vänder sig främst till personer med tal- och skrivsvårigheter, synskada, hörselskada, lindrig utvecklingsstörning och kognitiva funktionsnedsättningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078