23948sdkhjf

Ramadan ökar Willys försäljning

Muslimernas fastemånad ramadan är på sluttampen. På lågpriskedjan Willys gör den muslimska fastemånaden tydliga avtryck i försäljningssiffrorna.

Under årets fastemånad ökade försäljningen av ramadan-produkter på Willys med cirka 57 procent jämfört med föregående år. Några av storsäljarna är färska dadlar, basmatiris och sötad mjölk. – Julrusch är vi vana vid men i år kan vi även prata om ramadanrusch, säger Sebouh Marachlian, tf butikschef på Willys i Gottsunda, Uppsala. Under flera år har Willys, inför och under fastemånaden, upplevt en ökad efterfrågan av varor som är vanliga under ramadan. Willys introducerade ett globalt sortiment, med originalprodukter från Balkan, Mellanöstern och Östeuropa 2003. Sedan dess har lågpriskedjan i olika omfattning satsat på erbjudanden inför ramadan. – För oss är ramadan som vilken högtid som helst. Det finns 400 000 muslimer i Sverige och för oss är det en målgrupp som känns naturlig att nå ut till, säger Patrick Grabenbauer, marknads- och försäljningschef på Willys. 10-i-topp varor med stor försäljningsökning under ramadan 1. Dadlar 2. Basmatiris 3. Matolja (framförallt rapsolja) 4. Kyckling- och hönspastejer 5. Filodeg 6. Sötad mjölk 7. Osaltat smör 8. Bulgur 9. Fetaost 10. Soppor

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078