Kinas e-handel skjuter i höjden
Kina har idag den största internetpopulationen i världen med 420 miljoner användare. Branschens eget forskningscentrum säger att handeln på kinesiska internet ökade med 60 procent första halvåret på årsbasis. Värdet var 2 250 miljarder yuan, 2 400 miljarder kronor, det skriver Dagens Industri. De största varugrupperna för e-handel i Kina är hemelektronik, mobiltelefoner och modekläder. I studien från Deutsche Bank beräknas inköpen från internet svara för 7 procent av detaljhandeln i Kina 2014. Den kinesiska regeringens prognos för e-handeln pekar på en ökning med 35 procent per år, men många analytiker tror att det är en underdrift. – Största e-handelsföretaget Taobao ligger redan på nästan samma försäljning första halvåret i år som för helåret 2009, säger Liu Ning, analytiker på BDA China, en firma som är specialiserad på internetforskning, till Dagens Industri. Tidigare har det varit spelindustrin och sökmotorer som har dominerat på internet i Kina. Betalningssystem och distribution har varit dåligt utvecklade och förhållandevis få människor har haft kreditkort. Allt detta håller på att ändras och det är en av anledningarna till att e-handeln börjar komma i kapp övriga sektorer på internet.