Stark uppgång för nätförsäljningen
Optimismen hos både företag och konsumenter har också stigit. Hela 77 procent av företagen tror att försäljningen kommer att öka under det närmaste halvåret. Optimistiska konsumenter och företag talar för att e-handeln under 2010 fortsätter att växa kraftigare än traditionell handel och att e-handeln vid årets slut når över 24 miljarder kronor eller cirka 4,5 procent av detaljhandelns omsättning. Detta visar Postens E-barometer för årets andra kvartal. – Många lockas att starta e-handelsföretag till följd av den imponerande tillväxt som e-handeln fortsätter att visa. Den största utmaningen för e-handlarna är att få konsumenter att hitta till butikerna på nätet. E-barometern visar att konsumenter använder både digitala och fysiska källor för att inspireras till köp. Framgångsfaktorn för e-handelsföretagen är därför att mixa digitala verktyg som sökordsoptimering med traditionella fysiska verktyg som produktkatalogen, säger Arne Andersson, e-handelsspecialist på Posten. Handelns utredningsinstitut, HUI följer tillsammans med Posten och Svensk Distanshandel den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Informationen till aktuell e-barometer har samlats in under juli och augusti månad 2010 och bygger på ett urval av cirka 1500 företag med försäljning över internet.