Hallå där…
Varför heter bolaget Emma S och inte Emma W? – Jag hette Sjöberg tidigare och när jag arbetade som modell i Paris var det ingen som kunde uttala Sjöberg. Därför blev jag känd som Emma S, det blev mitt modellnamn. Det passar också bra eftersom det låter som ”Emmas”. Hur uppstod idén om en hudvårdsserie? – Ända sedan 90-talet har jag haft en idé om att göra egna produkter. Och för två och ett halvt år sedan tog idéerna form. Jag och Nora Larssen, som är delägare i Emma S, satt i Lindex styrelse tillsammans. Hon frågade mig om det inte var dags att sätta igång med det här projektet och på den vägen är det. Hur ser produktsortimentet ut? – Det är en produktserie som består av totalt tolv produkter, med fuktkrämer, rengöring och anti-ageing. Jag har alltid använt produkter som ligger åt det medicinska hållet. Dessa produkter är ofta dyra och kommer i tråkiga förpackningar. Tanken med Emma S är att paketera innehållet på ett snyggt sätt och göra det attraktivt, både utseende- och prismässigt. Dina produkter ska säljas exklusivt på Åhléns, varför? – Drömmen var redan från början Åhléns, det var den första kontakten jag tog. När man är ny är det viktigt att lyckas på hemmamarknaden först. Åhléns når ut till rätt målgrupp, det vill säga många kvinnor i olika åldrar. Åhléns har också duktig personal som är bra på skönhet. Ska du satsa på en internationell expansion? – Först vill jag lyckas på hemmaplan. Men på sikt hade det varit kul att lyckas utomlands. Blir det några modelluppdrag framöver? – I så fall för Emma S. Nej, jag kör på med detta. Jag är vd i mitt eget bolag och vi har inga anställda, så det är fullt upp. Detta är det roligaste jag har gjort.