Regeringssatsning på mode
Mode är en av tre kreativa industrier som kan främja bilden av Sverige utomlands menar Regeringskansliet och ger Svenska Insitutet, SI, 1 miljon kronor i år för att arbeta för detta. SI ska utveckla en kommunikationsstrategi för att främja näringarna utomlands och fokus kommer att läggas på områden som bedöms ha stor exportpotential. SI kommer i därför att samarbeta med andra relevanta offentliga aktörer och organisationer, som Exportrådet. - Svensk kreativitet och upplevelseindustri ligger internationellt i framkant och har under senare år nått betydande uppmärksamhet inom en rad områden. Ett samlat grepp med en övergripande kommunikationsstrategi kan inte bara stärka lovande framtida exportområden utan också bidra till att Sverige ses som ett kreativt och nytänkande land. SI som är experter på internationell kommunikation och nätverksbyggande har tillsammans med branschernas nyckelaktörer en stor möjlighet att tillsammans sätta Sverige och svensk kreativitet på kartan, säger Thomas Carlhed, tillförordnad generaldirektör för SI i en kommentar.