23948sdkhjf

Leksaksjätte in på sällskapsspelsmarknaden

Marknaden för klassiska leksaker går upp men sällskapsspelen tappar. Leksaksjätten Lego är positiva och tror att trenden kan vändas. Nu släpper företaget sina första sällskapsspel och räknar med att ta 5 procent av marknaden redan i år.

Sedan 2008 har den svenska marknaden för sällskapsspel fallit, visar siffror från undersökningsföretaget Growth from Knowledge (GfK). Under 2009 låg sällskapsspelens andel av den totala leksaksmarknaden på 6,2 procent, ett stort tapp jämfört med de 8 procent spelen hade 2009. Och utvecklingen ser ut att fortsätta nedåt även i år, enligt GfK. Den danska leksaksjätten Lego låter sig dock inte nedslås av siffrorna. Företaget ger sig nu in på spelmarknaden för första gången och släpper 10 sällskapsspel under augusti. Detta skriver E24. – Vi tror att vi kan tillföra någonting till marknaden med det som Lego står för, säger Jörgen Bergqvist, vd för Lego Sverige till E24. De första spelen släpptes i Tyskland och Storbritannien under fjolåret där Lego nu har 10 procent av marknaderna. Lanseringen i Sverige är en del i en global satsning på sällskapsspel. I Sverige räknar företaget med att ta 5 procent av marknaden redan i år. – Vi bedömer att vi har en bra chans att lyckas med det, dels för att vi får mycket uppmärksamhet i början och dels för att vi har ett starkt varumärke i Sverige, säger Jörgen Bergqvist.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062