23948sdkhjf

Stärkta av bröllopet

Den officiella bröllopsserien blev en succé för många av leverantörerna. Bland dem Ekelunds linneväveri och Skultuna.

Den officiella bröllopsserien innehåller ett brett sortiment med allt från snabbrörliga konsumentvaror som mazariner och kaffe, till investeringsvaror som stora borddukar och matsilver. För en del av bröllopsprodukterna kulminerade försäljningen kring bröllopet, medan andra förväntas få ett längre liv. – Vi räknar med att kunna producera serien under många år, säger Kent Vikingsson på Ekelunds Linneväveri. Han berättar att bröllopsserien gett en kraftig skjuts åt företaget. – En framgångsrik produkt omsätter ungefär en miljon om året hos oss. Bröllopsserien, med handdukar, löpare och dukar har redan omsatt 3,2 miljoner kronor. Vi har bidragit med 225 000 kronor till Bröllopsfonden, säger han, och hoppas att serien ska bli en klassiker som kommer leva långt utöver de tre år som licensavtalet omfattar. Skultunas smycken och manschettknappar har funnits hos många återförsäljare och sålts som presenter: – Under första halvåret i år ökade företagets omsättning med en tredjedel. Kulmen nåddes dagarna kring bröllopet, men vi räknar med att fortsätta sälja produkterna, säger Skultunas vd Viktor Blomqvist. Mema/Gab tillverkar matsilver i traditionella modeller. Till bröllopsserien användes Svensk, som funnits i flera hundra år. – Bröllopsserien blev ett tillfälle för oss att göra varumärket Mema/Gab mer känt, säger marknadschef Monica Törnqvist, som också ser att intresset för äkta matsilver ökat. Läs hela artikeln i dagens nummer av Dagens Handel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078