23948sdkhjf

Minskat resultat för Odd Molly

Odd Molly redovisar ett lägre resultat efter skatt för det första halvåret i år, jämfört med samma period förra året.

Resultatet efter skatt var 12,4 (18,1) miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till 19,4 (24,8) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 12,0 procent (16,4). Exklusive kostnader för listbyte om drygt 4 miljoner kronor var rörelseresultatet 23,6 miljoner kronor, motsvarande en rörelsemarginal på 14,6 procent. Sett till andra kvartalet i år så minskade nettoomsättningen med 22 procent till 11,1 (14,4) miljoner kronor. Dock förbättrades bruttovinstmarginalen till 72,7 procent (51,6). Justerat för jämförelsestörande engångsposter var bruttovinstmarginalen i nivå med föregående kvartal. Rörelseresultatet var -12,5 miljoner kronor (-8,6) inklusive kostnader för listbyte om cirka 2 miljoner kronor för kvartalet. Resultat efter skatt uppgick till -10,3 miljoner kronor (-6,9) vilket gör ett resultat per aktie om -1,79 (-1,20) kronor. ”Liksom tidigare år är det andra kvartalet Odd Mollys svagaste. Således har även årets andra kvartal ett negativt resultat till följd av den låga omsättningen, vilket ur vår synvinkel är ett tecken på något bra. Det betyder att vi har fått ut merparten av vårens och sommarens varor redan under första kvartalet. Ju tidigare vi får ut våra kläder i butik – desto större sannolikhet för en god genomförsäljning”, skriver vd Christina Tillman i en kommentar till delårsrapporten. Av delårsrapporten framgår vidare att om engångskostnader för den amerikanska satsningen och kostnader för listbytet exkluderas är resultatet före skatt första halvåret 2010 drygt 10 miljoner kronor högre än det redovisade resultatet på 19,6 miljoner kronor vilket innebär en ökning för den underliggande verksamheten med 21 procent jämfört med samma period förra året.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094