Mio vänder till vinst
Nettoförsäljningen uppgick till knappt 1 800 Mkr. I jämförbara enheter ökade försäljningen med 9,3 procent. Under kalenderåret 2009 ökade Mio sin försäljning till konsument med 6 procent. Försäljningen i kedjans 60 butiker har ökat med 8,5 procent. Mios vd Christina Ståhl säger till Dagens Handel attmöbelbranschen under kalenderåret 2009 totalt sett stått still. Mio har således tagit marknadsandelar. Mio-koncernens nettoomsättning uppgick till 1 363 Mkr (1 314). I koncernen ingår åtta butiker samt grossistförsäljning av möbler och heminredning till egna och franchiseägda butiker. Bakom det positiva resultatet ligger ökad försäljning, högre bruttovinst och sänkta kostnader. Antalet egna butiker har minskat genom försäljning till franchisetagare. Läs mer om resultatvändningen i Mio i Dagens Handel nr 33 som utkommer på fredag den 20 augusti.