23948sdkhjf

Team Sportia vässar klorna

Nu ska den frivilliga fackhandelsportkedjan Team Sportia bli Sveriges bästa sportkedja.

"Team Sportia är en omodern, underinvesterad verksamhet med för låg businesskunskap men med väldigt bra produktkunskap och stor passion för livet". Det anser Fredrik Andreasson, ny vd för Team Sportia, i en intervju med Sportfack. – Försäljning per kvadratmeter, produkt per påse, hitrate – alla de nyckeltalen kan bli mycket bättre. Vi har många bra idéer inom kedjan men den fulla effekten av arbetet försvinner på vägen, vi kommer jobba hårt på att utveckla processen, styrningen och flödet inom Team Sportia för att öka effekten, säger Fredrik Andreasson. Han tror att om fem år kommer kedjan att vara mycket bättre än vad den är idag. För att bli bättre ska man försöka se vad som gör en centralstyrd organisation bra, utan att anamma centraliseringen. Istället ska kedjans 85 frivilla fackhandlare ute i landet få stöd från huvudkontoret samtidigt som man ska jobba med regionträffar för handlarna där de kan lära sig av varandra. – Vi vill bygga broar mellan handlarna genom de här träffarna, låta dem se vad andra handlare gör, idag är vi bara starka i enskilda celler. Det här ett bra sätt att överbrygga fackhandelns brister. Samtidigt är det ett bra tillfälle att rulla ut bra idéer och sprida information. För just där ligger ett av problemen med frivillig fackhandel – du gör bra saker i celler men kunskapen sprids inte, säger han till tidningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065