Magrare bröllopsvinst för handlarna
100 miljoner kronor beräknades handlarna i Stockholm att öka sin försäljning med under det kungliga bröllopet. Men utfallet landade på mellan 70 och 80 miljoner kronor. – Det beror på att vi inte fick hundraprocentig beläggning på hotellen i Stockholm, turisterna uteblev, säger Margareta Ternell, pressansvarig på Svensk Handel, till Dagenshandel.se. – Intresset för Love Stockholm fick heller inte det genomslag vi hade räknat med. Det hade inte marknadsförts tillräckligt. Ytterligare en anledning till att turisterna uteblev var medias vinkling på överfulla hotell i Stockholm. – Det skrämde bort folk. Många tänkte nog att det inte var någon idé att åka hit, säger hon. – Men handlarna är ändå nöjda. De är framför allt nöjda med försäljningen av den officiella bröllopsserien, produkterna sålde bättre än vad handlarna hade räknat med, säger Margareta Ternell. Svensk Handels siffror bygger på statistik från antalet uthyrda hotellrum och hur många turister som besökte Stockholm.