23948sdkhjf

H&M håller stilen

Klädjätten H&M gör inte aktieägarna besvikna - resultatet före skatt blev över sju miljarder kronor under det brutna räkenskapsårets andra kvartal. Betydligt mer än vad analytikerna gissat.

Kungen bland börsens klädaktier håller stilen och överträffade marknadens förväntningar för alla nyckeltal: Försäljningen ökade med två procent jämfört med samma period förra året och nådde 27 miljarder kronor. Bruttomarginalen blev 65,9 procent, en siffra som ska jämföras med 61,0 procent för förra räkenskapsårets andra kvartal. Andra kvartalet, 1 mars till 31 maj, började med en stark försäljning i mars, enligt kvartalsrapporten. Däremot påverkades försäljningen under april och maj av det extremt kalla vädret - något som drabbat alla klädföretag. Försäljningen under perioden 1 - 22 juni 2010 ökade med 22 procent i lokala valutor jämfört med samma period föregående år. Enligt bolagsledningen finns det därför all anledning att tro på ljusare tider även i fortsättningen trots att sommarsolståndet passerats: Under andra halvåren planerar att öppna 180 nya butiker medan man vill stänga 14. De allra flesta nya butikerna ska enligt planerna etableras i Tyskland, USA, Storbritannien, Frankrike, Kina och Italien. Det ska också bli två nya H&M-länder innan nästa år är till ända: Krotaien får en butik i Zagreb och Rumänien en i Bukarest. Troligen blir det också en franchisebaserad etablering i nordafrikanska Marocko där legendariska hamnstaden Casablanka är ett hett tips.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.061