Snålblåst för Kappahl
Under det tredje kvartalet, 1 mars till 31 maj, ökade Kappahls försäljning med beskedliga1,2 procent till 1 221 miljoner kronor. Analytikerna hade gissat något mer, 1 275 miljoner kronor. Även om försäljningen har haft en svag utveckling under tredje kvartalet kan klädkedjan uppvisa en gedigen bruttomarginal. Sämst har herrkollektionen sålt medan barnkläder går riktigt bra. Efter en stark inledning har försäljningen varit väsentligt svagare än väntat, enligt Kappahls vd Christian W Jansson i en kommentar till kvartalsrapporten. Bruttomarginalen har stigit från redan duktiga 60,4 procent till 64,5 procent under perioden vilket överträffar förväntningarna hos branschens analytiker. Det är en ökad andel fullprisförsäljning som ligger bakom den starka bruttomarginalen. Resultaetet före skatt nådde 88 miljoner kronor vilket ska jämföras med 86 miljoner kronor samma period förra året. Det ligger långt under analytikernas gissningar som i genomsnitt låg på 120 miljoner kronor. Resultat efter skatt blev 65 miljarder kronor jämfört med de 88,6 miljoner kronor som analytikerna velat ha.