23948sdkhjf

Trögt för nätmat

Internathandel med mat har långt kvar till sitt genombrott. 2009 uppgick den bara till knappt en halv procent av den totala dagligvaruhandeln, det visar en ny rapport från Svensk Handel.

I Svensk Handels nya rapport Mat på nätet har 1 000 konsumenter och 30 företag i branschen svarat på frågor om hur de handlar och säljer mat via Internet. Undersökningen visar att försäljningen är blygsam och att endast åtta procent av konsumenterna har näthandlat mat. 2009 beräknas mathandeln via internet ha omsatt 700-1 000 miljoner kronor. Detta motsvarar mellan tre och fem procent av hela e-handeln och knappt 0,5 procent av den totala dagligvaruhandeln. Mest positiva till att handla mat på nätet är konsumenterna i Stockholm och Övre Norrland. Där räknar 29 respektive 31 procent med att näthandla mat under det kommande året. Också bland företagen är framtidstron stark. Av de intervjuade företagen var det drygt 45 procent som ökade sin försäljning på nätet under 2009 och under 2010 räknar 60 procent med att öka försäljningen via sin e-handel. - Omsättningen för mathandel på nätet är idag ganska blygsam men en ökning är sannolikt att vänta. Nästan 20 procent av konsumenterna tror att de kommer handla mat via nätet under det kommande året vilket kan jämföras med 8 procent idag, säger Linda Hedström, e-handelsansvarig på Svensk Handel. Undersökningen visar också att män använder Internet för sina matinköp i större utsträckning än kvinnor. Bland näthandlande kvinnor är möjligheten till hemleverans det som anses vara mest positivt medan männen vill spara tid. Viljan att själv se och känna på maten innan den inhandlas är däremot stark och hela 63 procent av konsumenterna uppger att detta är det främsta hindret för att handla mat via Internet. De äldre är mest skeptiska till att handla mat via nätet. I åldersgruppen 56+ är det nästan 40 procent av konsumenterna som inte ser några fördelar med att näthandla mat. Detta kan jämföras med gruppen 23-35 år där andelen bara är 6 procent. De matvaror som är populärast att handla på nätet är torrvaror, frukt och grönsaker, choklad, konfektyr samt konserver. Sämst säljer barnmat, allergifria produkter och olika former av måltidsersättningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11