23948sdkhjf

Madeleine Albright gav råd till ledare

En god ledare ställer rätt frågor till rätt personer i rätt tid. Det sade USA:s förra utrikesminister Madeleine Albright som är en av talarna på the Premier business leadership series, PBLS – en ledarskapskongress anordnad av analysföretaget Sas institute – som pågår i Berlin denna vecka.

Temat för Madeleine Albrights tal var Confident leadership, och hon talade om hur ledare kan vara trygga i sin roll utan att bli för självgoda: – Ställ rätt frågor till rätt personer i rätt tid, var hennes råd. Många av hennes exempel kom från politikens värld. Målande beskrev hon hur presitent Obama möts av motstridiga råd när han ska ta sig an de svåra frågorna kring kriget i Afganistan och oljekatastrofen i Mexikanska golfen. Madeleine Albright ägnar numera mycket tid åt att stötta företag i utvecklingsländer, och hennes syn på den ekonomiska utvecklingen i världen grundar sig på lång erfarenhet och djup insikt. – Under 2010 går utvecklingen i otakt i olika delar av världen. Europa och Japan är stagnanta, medan jobbttillväxten i USA är väldigt bra. Tillväxten i Asien är god, säger hon. I nästa vecka hålls G 20-möte i Toronto, Kanada. Temat för mötet är återhämtning och nystart. Madeleine Albright ser fram emot mötet med tilllförsikt. Men hon ser hinder för den globala återhämtningen: dels protektionistiska tendenser som dyker upp när tiderna är dåliga, dels tendenser till ökad statskapitalism. Terrorism och sekterisktiska hot är också reella faror. – Korruption, skatteflykt och pengatvätt är tillväxthinder. De är inte någon ofrånkomlig eller nödvandig del av kapitalismen, tvärtom. Friheten ökar om de korruption och andra avarter minskar, säger hon. Dagens Handel fick en kort pratstund med Madeleine Albright: Vad kan affärsvärlden lära av den politiska världen? – Politiker och skickliga affärsmän strävar efter att förstå människors behov. För att nå framgång krävs en långsiktig vision. Jag kan lika gärna vända på din fråga och säga att politiker har en del att lära av affärsman och handlare. Ett stort globalt problem är att människor saknar förtroende för de politiska institutionerna. De har helt enkelt inte lyckats bygga varumärken med samma klokhet som många bra företag gör. Dagmar Forne

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.074