23948sdkhjf

Bröllopsfeber lyfte Cloetta

Försäljningen av Cloettas produkter ökade med 13 procent under det kvartal då bolagets officiella bröllopschoklad lanserades. Det fick också rörelseresultatet att fördubblas jämfört med samma kvartal förra året.

Cloettas tredje kvartal sträcker sig från 1 mars till och med 31 maj i bolagets brutna räkenskapsår. Rörelseresultatet ökade tull fyra miljoner kronor vilet är en fördubbling jämfört med kvartal tre 2009 som stannade på två miljoner kronor. - Under kvartalet har vi lanserat sex chokladprodukter som ingår i Den Officiella Bröllopsserien med anledning av det kungliga bröllopet. Dessutom har vi, som en del av Cloettas sommarkampanj, deltagit under Love Stockholm-festligheterna. Här har limited editions av Kexchoklad Snacks Hallon, Polly Summer Berries och Plopp varit i fokus, säger Cloettas vd och koncernchef Curt Petri. Försäljningen av Cloettas produkter under hela niomånadersperioden, 1 september 2009 till och med 31 maj 2010, ökade med nio procent. Totalt uppgick försäljningen till 848 miljoner kronor - föregående niomånadersperiod redovisades visserligen en försäljning på 972 miljoner kronor, men i den siffran ingick Fazers produkter som stod för 217 miljoner kronor av dessa 972 miljoner kronor. Rörelseresultat exklusive jämförelsestörande poster för niomånadersperioden ökade till 41 miljoner kronor (27). Rörelsemarginalen uppgick till 4,8 procent (2,8). Resultatet per aktie blev 1,14 kronor (1,03). - Liksom tidigare kvartal har en hög effektivitet i produktionen medverkat till det förbättrade resultatet. Det fortsatt stigande priset på kakao påverkar däremot våra kostnader negativt, säger Curt Petri.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094