23948sdkhjf

Öga mot öga på Facebook

Facebook har blivit en hygienfaktor för moderna företag. Men Facebook är inte traditionell envägskommunikation, utan ett verktyg för dialog.

Facebook har blivit en hygienfaktor för moderna företag. Men Facebook är inte traditionell envägskommunikation, utan ett verktyg för dialog. Det handlar om att skapa en relation med dem som bryr sig om ditt varumärke. Kunderna är inte alltid positiva, men de är engagerade och när de ger kritik förväntar de sig att du ska lyssna. Gör du det vinner du snart nya ambassadörer. En av vår byrås samarbetspartners fick nyligen en besk kommentar på Facebook. Som moderator svarade vi direkt och redde ut problemet. Då gjorde konsumenten en helomvändning och tackade varmt för att vår kund faktiskt tar sig tid och lyssnar på sina kunder. Dialog är hemligheten bakom Facebook. Facebook är som en ny världsdel som plötsligt har uppstått, med en brokig samling människor från jordens alla hörn. Under april i år hade Facebook globalt 540 miljoner unika besökare. Vissa prognoser talar om närmare 1 miljard användare inom ett år. Bara i Sverige är 3,7 miljoner människor aktiva varje månad. Och över 60 procent loggar in varje dag. 15 procent är i åldern 13-17 år, 24 procent är 18-24 år, 24 procent 25-34 år och 37 procent är äldre än 35 år. Det ger en genomsnittsålder nu i juni 2010 på uppskattningsvis 32 år. Glöm snacket att Facebook är en generationsfråga. I dag är den starkast växande målgruppen 45 plus. H&M har cirka 2,2 miljoner ”followers” på Facebook. De har lyckats skapa ett makalöst samspel mellan konsumenterna, bloggarna och företagets moderator. Medlemmarna tipsar och informerar varandra om nyheter och erbjudanden. H&M gör bland annat marknadsundersökningar och annonserar om lediga tjänster. Ett annat mastodontexempel är Starbucks, som har över 8 miljoner ”followers”. Facebook är dock mycket mer än en tävling om vem som får flest tummar upp. Det går inte att jämföra intresset för en kär dryck som kaffe med exempelvis ventilation, men båda har sin plats på Facebook. 20 engagerade brand lovers kan vara mycket viktigare än 2 000 oengagerade. Facebook är inte en ny hemsida. Det kan inte nog understrykas. Facebook bygger på att det är medlemmarna som till 95 procent gör jobbet. Därför är det en unik möjlighet att lyssna på dina kunder. Men för att nå dit krävs det stort ett engagemang och ett stort mod att inse att du inte längre kan styra informationsflödet. Däremot är det fritt fram för kreativa moment som kittlar konsumenterna. Det ger resultat! Hade den här krönikan varit ett vd-brev till våra kunder och prospects hade jag avslutat så här: Get your head out of the mud and enter the Facebook.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063