Willys i parkeringsbråk
Den som ska parkera på Willys kundparkering i Uddevalla får räkna med att det kan bli dyrt. Parkeringen är visserligen gratis i en timme, men bara för butikens kunder. P-vakterna från Parkeringscompagniet spanar på vart bilisterna går när de lämnar bilen. Den som inte går raka vägen in i butiken åker på 250 kronor i böter, lika så om det går över en timme innan inköpen är klara. Kunderna som får boten blir naturligtvis irriterade och skäller ut Willys personal, några väljer konkurrenterna i Torps köpcentrum i stället. De flesta som känner sig felaktigt bötfällda får dock tillbaka pengarna från Willys vilket kostar tiotusentals kronor för butikskedjan. Nu har ägarna, Axfood-koncernen, blivit topp tunnor rasande på parkeringsraseriet i Bohuslän. Willys har avtal om kundparkeringen med Allokton AB som i sin tur anlitat Parkeringscompagniet AB som parkeringsvakter. Kanske är grunden till problemet att Parkeringscompagniet får 30 procent av de intäkter bolagets p-vakter drar in. Ju fler böter desto bättre för parkeringsbolaget, alltså. Men eftersom Willys själva betalar många av kundernas böter blir situationen än mer tillspetsad. Enligt Willys hotas hela cityhandeln i Uddevalla av de övernitiska p-vakterna. Nu överväger Willys ägare Axfood att stämma Parkeringscompagniet om det inte genast blir en förändring av situationen. - Att kunderna blir förbannade går ut över vår goodwill. Nu får det bli ett slut på det här, säger Lars-Åke Johansson, Axfoods etableringschef, till Bohuslänningen.