Nyckelhålet säljer i Norden
Nyckelhålet har på kort tid blivit väl etablerat som näringsmärkning på mat bland konsumenter i Norden. I Sverige finns det omkring 2 500 nyckelhålsprodukter på marknaden. I Norge och Danmark som införde märket för ett år sedan finns nu minst 500 produkter och det blir snabbt fler. Analysföretaget YouGov Zapera har genomfört en kartläggning av Nyckelhålets ställning bland cirka 1 200 matköpande konsumenter i Sverige, Norge och Danmark. Resultatet visar att de konsumenter som tillfrågades vill ha fler produkter med Nyckelhålet. Det finns därför uppenbarligen en stor marknad för matvaror som uppfyller kriterierna för Nyckelhålet, och det är en fördel för producenterna att denna märkning är nordisk, enligt analysföretagets slutsatser.. Produkter med Nyckelhålet uppfyller ett eller flera av följande krav: mindre och mer hälsosamt fett, mindre socker, mindre salt, mer kostfibrer och fullkorn. Kriterierna är baserade på de nordiska konstrekommendationerna, som revideras i Nordiska ministerrådets regi vart åttonde år. Kännedomen om Nyckelhålet är god i alla de tre länderna. I Danmark känner nu 83 procent av de inköpsansvariga till märket. I Norge är siffran 89 procent, och i Sverige, som har använt Nyckelhålet i 20 år, känner 98 procent av de inköpsansvariga till märket.