23948sdkhjf

Kappahl för kvinnohjärtat

Konfektionskedjan Kappahl och dess kunder har samlat in drygt en miljon kronor till Hjärt-Lungfondens kampanj Rädda kvinnohjärtat. Konfektionskedjan har samtidigt fungerat som partner till kampanjen.

Hjärt-Lungfondens generalsekreterare Staffan Josephson bekräftar att en check på 1 064 000 kronor har överlämnats till honom personligen av Kappahls vd Christian W Jansson. Pengar som kan göra skillnad: Kvinnor drabbas nämligen av hjärtsjukdomar i lika hög utsträckning som män. Men dagens hjärtvård bygger till stor del på forskning kring mäns hjärtan. Mer kunskap om kvinnohjärtat krävs för att behandlingen av patienter ska kunna anpassas utifrån kön, kroppsstorlek och ålder. - Resultatet av Kappahls insamlingsarbete har mer än tredubblats sedan starten av vårt samarbete, från närmare 300 000 kronor 2008 till över en miljon kronor i år. Kappahl och deras kunder hjälper oss att bidra till en forskning som kommer att öka både överlevnaden och livskvaliteten för kvinnor, säger Staffan Josephson, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062