Miljöframgång för Willys
- Det är en mycket viktig framgång i Naturskyddsföreningens arbete för att underlätta för konsumenterna att välja butik och miljömärkta varor, säger Svante Axelsson, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen. Ansökan för de 119 Willysbutikerna kom in till Naturskyddsföreningen i höstas. 37 butiker är alltså klara och efter hand kan nu övriga butiker runt om i landet visa att de klarar kraven. Bra Miljöval är Naturskyddsföreningens miljömärke för produkter och tjänster. Målet för märkningen av butiker är att hjälpa konsumenter att hitta de butiker som har ett bra miljöarbete och ett brett sortiment av varor som är bättre ur miljösynpunkt. Dessutom ska försäljningen av de sämsta alternativen minska och på sikt upphör. För att bli märkt med Bra Miljöval måste en livsmedelsbutik bland annat ha ett grundutbud av ekologiska varor, ett stort sortiment av miljömärkta varor och det ska vara lätt för kunderna att hitta de bra alternativen. Butiken får inte sälja mjukpapper, allrengöringsmedel och tvätt- eller diskmedel som inte är miljömärkt. Dessutom ska butiken själv bland annat sopsortera, använda miljömärkta städprodukter och energieffektivisera verksamheten. Varje år tas också årsspecifika krav fram som butikerna ska arbeta extra med. Under 2010 handlar det om fisk. - Willys är landets ledande lågpriskedja och vi erbjuder våra kunder Sveriges billigaste matkasse. Vi ser ingen motsättning i lågt pris och omtanke om miljön och vi arbetar kontinuerligt för att göra såväl sortiment som butiker mer miljöanpassat. Genom att miljömärka våra butiker får våra kunder ett kvitto på att de handlar i en butik som tar miljöfrågorna på allvar, säger Åsa Domeij, miljöchef på Axfood.