Handlarna tror på sommaren
Både VM i fotboll och kronprinsessbröllopet ger dessutom merförsäljning för vissa branscher. Däremot planerar majoriteten av de tillfrågade inga nyanställningar. Efter en relativt svag inledning under årets första två månader uppvisade handeln en rekordartad försäljningsökning under mars månad men backade i april. Maj månad visade på större optimism och nu ser Handelsbarometerns panel positivt även på sommarförsäljningen. Framtidsindikatorn behåller samma höga nivå som i maj och ligger kvar på 27. Kaxighets- indikatorn som mäter tilltron till den egna butiken, i förhållande till detaljhandeln i stort, sjunker dock något. Det kan delvis förklaras med att handeln som helhet uppvisar en stark utveckling och att det upplevs svårt för den enskilde handlaren att slå sina konkurrenter. - Handlarna tror på sommaren. När den starkaste perioden i sommarförsäljningen står för dörren tror drygt hälften av dem på en ökning. Det är ett styrkebesked och en bra signal för Sverige-turismen, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel. Var tionde handlare planerar att anställa under det kommande kvartalet. Majoriteten av handlarna tror att antalet anställda, både i den egna butiken och i detaljhandeln i stort kommer att vara fortsatt oförändrad framöver. - Att så få handlare tror på en ökning av antalet anställda under den närmaste tiden kan till viss del bero på osäkerhet inför höstens riksdagsval som ligger bara några månader bort. Beroende på den nya regeringens färg kan till exempel arbetsgivaravgifterna förändras på ett sätt som gör det dyrare att nyanställa, säger Yvonne Ingman. En temafråga för månaden tar upp hur VM i fotboll påverkar butikerna. Resultatet för detaljhandeln som helhet visar att nästan sju av tio inte anser att fotbolls-VM har någon inverkan på försäljningen den här gången. Dagligvaruhandeln är dock något mer positiv, där tror 25 procent att försäljningen kommer att öka till följd av evenemanget. En annan temafråga tar upp det kommande kronprinsessbröllopet nu på lördag den 19 juni. Fler handlare idag än i maj upplever att kunderna efterfrågar produkter med anknytning till bröllopet.