23948sdkhjf

Succé för ny platt-TV

Nu räcker det inte med platt-TV, det ska vara en platt TV enligt den senaste tekniken LED. Just de apparaterna har ökat stort och håller nu en marknadsandel om 15 procent, enligt IT Research.

Tjock-TV:n är död - leve platt-TV:n, utropade handlarna redan för flera år sedan. Det var då det, när de första platta TV-apparaterna hade fått prislappar som vanligt folk kunde uthärda. Numera finns knappt en enda tjock-TV att uppbringa annat än hos Myrorna och Stadsmissionen. Utvecklingen har sprungit vidare. De första platta TV-apparaterna byggde alla på plasmateknik och LCD-teknik i olika kombinationer (LCD betyder helt enkelt flytande kristall-bildskärm). Numera finns också LED-TV, (LED betyder ljusemitterande diod-TV) som höjer bildskvaliteten ytterligare, framför allt vid TV-tittande i dagsljus. Under första kvartalet 2010 såldes totalt 137 660 LCD-TV vilket innebär att den TV-typen knappt ligger kvar på samma nivå som föregående år. Antalet plasma-TV för samma tid låg på 27 480 vilket också det innebär en nolltillväxt jämfört med första kvartalet 2009. TV av så kallad full HD typ (HD betyder högupplöst) har ökat starkt och utgör nu hälften av den totala TV-marknaden. Men den stora succén är den nya platt-TV:n med LED-teknik. Den har ökat med 1 500 procent under årets första kvartal vilket trots ökning från en låg volym ger den en fullt märkbar marknadsandel om 15 procent av den totala TV-marknaden. För andra kvartalet 2010 spår IT Research en svag tillväxt genom att den helt nya 3D-TV introduceras, alltså TV som sänder parallellt två TV-bilder i kombination med aktiva glasögon för betraktaren som därför kan se djup i bilden. Men priserna på de nya tredimensionella TV-apparaterna ligger väsentligt högre än vanlig platt-TV, kunden får räkna med att betala runt 30 000 kronor eller mer, exklusive de nödvändiga glasögonen. Därför kommer marknadsgenombrotten för den nya 3D-tekniken att dröja något.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.416