Nytt apotek varje vecka
Sedan 19 mars har Apoteket AB fått agera fritt på den nya apoteksmarknaden och har sedan dess öppnat sex nya apotek. För resten av 2010 skruvas etableringstakten upp ytterligare och ett nytt apotek kommer att öppnas varje vecka. 16 kontrakt för apotek på 13 orter har redan tecknats och fler är på gång. Därmed fördubblas etableringstakten. Tillväxten framöver kommer främst att ske genom etablering i stadskärnor och på handelsplatser med gott kundunderlag och goda kundströmmar. - Våra butiker är den strategiskt mest viktiga kanalen för att utveckla Apotekets position som ledande på apoteks- och hälsomarknaden. Med tydligt differentierade butiksformat, ett personligt uttryck, god service och ett sortiment som svarar mot kundernas förväntningar särskiljer vi oss på marknaden. Det har gjort att vi har kunnat bygga ett oerhört starkt varumärke. Bland annat har Apoteket utsetts till handelns hetaste varumärke, starkaste konsumentvarumärke inom hälsa, bästa butikskedja och Sveriges mest ansedda varumärke näst efter IKEA, vilket är viktigt inte minst då vi letar nya butikslägen, säger Marianne Dicander Alexandersson vice vd för Apoteket AB. - Apotekets varumärke i kombination med vår långa tradition som apoteksaktör, ett stabilt ägarskap, nytänkande och handlingskraft har bidragit till att vi har kunnat etablera mycket goda relationer till fastighetsägare. Det är en förutsättning för att vi ska kunna behålla vår position på marknaden, säger Peter Eriksson, etableringschef Apoteket AB.