23948sdkhjf

Mekonomen lägger in högre växel

Med nya butikskoncept, lansering av eget varumärke, och ett starkt varumärkesbyggande arbete har biltillbehörskedjan Mekonomen lyft både intäkter och resultat under år 2009. I år går Mekonomen in i Finland, och företaget har fokus på tillväxt.

Ett sjuttiotal analytiker, journalister, leverantörer och investerare kom till Mekonomens kapitalmarknadsdag på tisdagen, för att höra företagets vd Håkan Lundstedt presentera planerna för de närmaste åren. Från år 2007, då det diskuterades huruvida Mekonomen alls skulle behålla sina butiker, till våren 2010 då företaget vann Retail Awardsutmärkelsen Årets Butikskedja, har utvecklingen gått snabbt. Håkan Lundstedt som tillträdde för tre år sedan arbetar med tydliga mål. År 2012 ska Mekonomen bestå av 50 Megaenheter och 110 Mediumenheter, och kedjan ska ha en miljon kortkunder. Försäljningen av egna märkesvaror ska uppgå till 20 procent av omsättningen, och kedjan ska ha 2000 anslutna verkstäder. Nu går företaget också in på nya områden: den fragmenterade marknaden för reservdelar och tillbehör till snöskotrar, och den likaledes fragmenterade marknaden för marina reservdelar och båttillbehör ska erövras. Mekonomen som i dag finns i Norge, Danmark och Sverige, är nu även på väg in i Finland. Läs mer om Mekonomens utveckling och planer i Dagens Handels e-tidning som utkommer på torsdagen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094