Butikerna hakar på bröllopstrenden
När Svensk Handel för drygt ett år sedan gick ut med uppgifterna att det stundande kronprinsessbröllopet skulle inbringa 2,5 miljarder kronor i form av bröllopsrelaterade produkter var det många som förvånat höjde sina ögonbryn. Skulle handeln verkligen kunna sälja porslinsmuggar och kakfat med bild av bröllopsparet för så stora summor? I dagens läge är det nog ingen som tvivlar längre, för fantasirikedomen har varit stor när det gäller bröllopsrelaterade produkter. Visst finns de traditionella souvenirerna med kungliga emblem och bilder på kronprinsessan Victoria och Daniel Westling. Men framför allt har landets producenter tagit fram mängder av andra produkter – från choklad och tårtor till glasserviser och linnedukar. 17 företag har blivit utvalda till officiella leverantörer av bröllopsprodukter. De betalar mellan 7 och 14 procent av försäljningssumman till kronprinsessparets bröllopsstiftelse och för några veckor sedan hade redan fyra miljoner kronor trillat in. Det här är produkter som kommer att säljas även efter bröllopet så det bådar för att det blir en bra affär både för producenterna, handeln och bröllopsstiftelsen. Sedan i söndags och fram till bröllopsdagen den 19 juni anordnar Stockholms stad tillsammans med företag och olika kulturinstitutioner Love Stockholm 2010, ett arrangemang med bland annat musik, kultur, design och mat. Och flera handelsföretag har hakat på, såväl på det officiella programmet som med egna aktiviteter. För visst finns här pengar att tjäna för den som är offensiv. Hittills är det mest svenska konsumenter som bidragit till köpfesten kring bröllopet. Men ju närmare den stora dagen man kommer, desto större förväntas intresset från turisterna bli. Under de närmaste dagarna före, under och efter bröllopet väntas bröllopsfirarna spendera 100 miljoner i kronor extra i Stockholm, på shopping, restaurangbesök och turistattraktioner. Kronprinsessbröllopet har dessutom ökat intresset för bröllop och fest i allmänhet. Här finns stora möjligheter för festfixare, blomsteraffärer, festklädesuthyrare, cateringfirmor och tältuthyrare att haka på trenden. Brudparet finns på plats, produkterna är framtagna, exponeringarna är byggda i butikerna – nu väntar vi bara på bröllopsgästerna.