Maktskifte i cykelhandel
Duells släpper all försäljning av fordon på sina tre marknader Sverige, Norge och Danmark. Den 1 september 2010 tar den amerikanska cykeltillverkaren Trek själv över distributionen av sina cyklar och tillbehör. Beslutet innebär att Duells helt ska fokusera på eftermarknadsprodukter. - Naturligtvis har det varit ett svårt beslut, men vi är helt överens om att detta är bäst både för oss och för Trek. Vår styrka ligger i eftermarknadsprodukter och nu har vi möjlighet att bli ännu starkare här, säger Thomas Wahlberg, vd på Duells. Trek har varit ett starkt varumärke för Duells i Sverige men också gjort det svårt att samla utbudet på alla marknaderna eftersom Trek har haft annan distribution i Norge och Danmark. Genom att nu låta Trek ta över distributionen i Sverige blir det enklare att hitta fördelarna på en större marknad, enligt Treks ledning. - Duells har varit en mycket bra partner för Trek under elva år. De har med professionell inställning och stor samarbetsförmåga arbetat upp en stark grund för oss att bygga vidare på. Vi ser fram emot att arbeta för att övergången ska bli smidig och för att vår goda dialog ska fortsätta in i framtiden, säger Maureen Muldoon, distributionsansvarig på Trek international. Under Trek ligger följande varumärken: Trek, Gary Fisher, Mirraco och Bontrager.