23948sdkhjf

E-handeln för krånglig

E-handlarna struntar i sina webbplatsers användbarhet trots att det är enkelhet användarna önskar sig mest av allt. Det framgår av en studie som Usability Partners gjort.

Användbarhet prioriteras inte av de företag som bedriver e-handel, det uppger konsultföretaget Usability Partners efter att ha intervjuat ett tiotal e-handelsföretag inom bland annat hemelektronik, vitvaror och böcker. Få av dem utgick från ett användarperspektiv när de byggde upp sina webbplatser, några menade sig vara helt insatta i sina kunders behov och därför behövde de inte göra några förenklingar. Användarna av Internettjänster har dock en annan uppfattning, enligt konsultföretaget. Enkelhet och bekvämlighet väger tung bland dem, det visar SCB:s stude om privatpersoners användning av datorer. E-handelns försäljning ökade med 15,4 procent under 2009 men står bara för 4,2 procent av den totala detaljhandelns omsättning. E-handlarna själva tror på en rask tillväxt för näthandeln, enligt Usability Partners lär de behöva skärpa sig och förenkla sina webbplatser om inte förhoppningarna ska komma på skam.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063