23948sdkhjf

Mot ännu en rekordsommar

Solen kommer att lysa över sommarhandeln i år igen. Enligt Svensk Handels sommarrapport som presenterades i förra veckan, kommer försäljningen i landets butiker att uppgå till nära 159 miljarder kronor under de tre sommarmånaderna juni, juli och augusti. De skulle innebära en ökning med 2-3 procent jämfört med förra året.

Ännu en rekordsommar för handeln med andra ord, även om de beräknade försäljningsökningarna är svagare än tidigare år. Under början av decenniet, under den rådande högkonjunkturen, låg ökningstakten på mellan 3,5 och 7,8 procent. Så det finns fog för att säga att optimismen i branschen är försiktig. Årets förväntade försäljningsökning på 2-3 procent kan jämföras med fjolårets utfall på 3,6 procent. En av anledningarna till att prognosmakarna är så pass försiktiga kan vara just fjolårets höga siffra. Sommarhandeln 2009 blev betydligt högre än förväntat, och det är dessa höga siffror som årets handel ska jämföra sig med. Det finns en anledning att intresset för sommarhandelns utveckling är stor. För många branscher är julen den viktigaste perioden, exempelvis bokhandeln och leksaksbranschen, men för andra är det sommaren som gäller. Mest gäller det färghandeln, då många passar på att måla och fixa sina bostäder och sommarhus både ut- och invändigt. Likaså järn- och bygghandeln drar nytta av svenskarnas förkärlek till att fixa själva. Men även dagligvaruhandeln och systembolaget då vi gärna unnar oss lite gott att koppla av med efteråt. Men solen då, hur viktig är egentligen den? Inte alls, enligt Handelns Utredningsinstitut, HUI, om man ser på detaljhandeln totalt. Historiskt sett har försäljningen varit lika bra regniga som soliga somrar. Men för enskilda branscher spelar det roll om solen skiner eller det regnar och tittar vi på olika varugrupper blir det påtagliga skillnader i försäljningen beroende på väder. När det är högtryck säljer hemelektronikbutikerna bubbelmaskiner, luftkonditionering och undervattenskameror men om det regnar så gäller det att exponera med platt-tv, parabolantenner och tv-spel. Här gäller det att vara på hugget och snabbt kunna växla sortimentet. Bort med badkläder, sandaler och solglasögon när det börjar regna och snabbt fram med regnkläder, varma tröjor och paraplyer. Den riktigt alerta butiken prenumererar på dagliga väderprognoser. Det är lika viktigt för dagligvaruhandeln för att göra rätt inköp av grillprodukter och filmjölk som för heminredningsbutiken som ska välja mellan att annonsera om utemöbler och picknickväskor eller mysplädar och gardinuppsättningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.454