Mer fett - mindre nyckelhål
Enligt branschorganisationen svensk Dagligvaruhandels årliga hälsorapport har försäljningen av mättat fett och godis ökat rejält under det senaste året. Samtidigt som utbudet av mat med nyckelhålsmärkning ökat till 20 procent av sortimentet så ökar inte försäljningen. Antalet ekologiska produkter har också ökat i butikshyllorna. Men kunderna frågar mer efter ekologiskt än vad de handlar varorna, rapporterar Lokaltidningen Kävlinge Nya i Skåne. På Ica Supermarket i Kävlinge tog man in mängder med ekologiska frukter och grönsaker redan för två år sedan eftersom kunderna frågade efter sådana varor. Det blev fiasko - 70-80 procent av varorna fick slängas eftersom försäljningen av dem gick alldeles för trögt. Willys i Löddeköpinge uppger att försäljningen av ekologiska varor stod för 2,2 procent av varuhusets totala försäljning under april 2010. Intresset för ekologiska varor finns i teorin, men när det kommer till skarpt läge är det priset som vinner, enligt de skånska handlarna. Sammantaget har däremot konsumtionen ökat, konsumenterna köper i princip mer av allt men den gamla fett- och sockerskräcken tycks ha tappat sitt grepp. Nu ska det vara riktigt smör, vispgrädde och sockerbaserad läsk. Lightprodukterna tappar liksom nyckelhålsmärkta varor.