Norsk vildmarksjätte slår till
Kedjan har tagit Norge med storm sedan starten 2002 och har idag cirka 15 procent av marknaden. Förra året omsatte bolaget 1,6 miljarder norska kronor exklusive moms. - Visst var den norska sportmarknaden underutvecklad, men det kommer att märkas när vi öppnar här i Sverige också. Vi är ödmjuka, men har bestämt oss. Vi har ett unikt erbjudande, säger Marcus Wibergh. I höst öppnar kedjan tre stora varuhus på 4 000 kvm i externa lägen. Först ut är Bromma, väst om Stockholm Sedan följer Arninge, norr och Stockholm, och Sisjön söder om Göteborg. Göteborgs Backaplan kommer också att få ett varuhus så småningom. Planen är tolv svenska varuhus på sex orter till och med 2013. Låga priser och stora volymer är basen i affärsidén. Samtidigt jobbar kedjan enbart med kända externa varumärken och har inget eget "hus-märke". - Vi är ett eldorado för sport- och vildmarksälskare. Hos oss finns praktiskt taget allt under ett tak, säger Marcus Wibergh och räknar upp samtliga stora, svenska sportaktörer inklusive outdoorkedjan Naturkompaniet när han vill ge en bild av XXL:s erbjudande. Bakom XXL ligger de norska grundarna til Elgiganten som drog igång en ny affärsverksamhet sedan man sålt elkedjan. I XXL:s ägargrupp finns ingår också de anställda