23948sdkhjf

Sverige bör dra nytta av shoppingturismen

I dagarna presenterades ett nytt projekt om den nordiska gränshandeln och turismen i Sverige.

Det är ett samarbete mellan Svensk Handel, Tillväxtverket, Region Värmland, Väst­ra Götalandsregionen, Region Skåne, Malmö stad, Helsingborgs stad samt Öresundskommittén, som har gett Handelns utredningsinstitut, HUI, uppdrag att återkommande mäta den nordiska gränshandeln och turismkonsumtionen i Sverige. Bland annat tittar man på hur konsumenter från våra grannländer handlar i Sverige, hur mycket de spenderar samt hur och när de reser. Syftet sägs vara att kasta ett nytt ljus över den sociala och ekonomiska integrationen mellan de nordiska länderna. Att gränshandeln är viktig för vissa regioner är helt uppenbart. Med pris­nivåer som ligger 33 procent högre för livsmedel i Norge och 23 procent högre i Danmark än i Sverige och 62 procent högre för alkohol i Norge och 28 procent högre i Finland än i Sverige, så kommer den svenska handeln kunna dra nytta av tillresta konsumenter från grannländerna. Men samtidigt är vissa priser lägre i våra grannländer, exempelvis på tobak i Danmark och Finland, varför vi måste räkna med ett visst utflöde av konsumtion. Ovan nämnda prisskillnader mättes 2008 och man ska inte glömma den viktiga faktorn valuta­svängningar. Kursen på danska och norska kronan jämfört med den svenska, liksom euron, påverkar gränshandeln i hög grad. Något som exempelvis handlare i Sydsverige märkt. Men det är inte enbart den egentliga gränshandeln som är viktig, lika stor betydelse spelar turisternas shopping för handeln. Och då stannar man inte bara i en 50-kilometers radie från gränserna. Shoppingturismen är något som de flesta kommuner ska kunna satsa på och dra nytta av. Av de 224 miljarder kronor som turistnäringen omsatte i Sverige under 2008 utgjordes 29 procent eller 65 miljarder kronor av detaljhandelskonsumtion. Förhoppningsvis ska den nya gränshandelsrapporten inte bara bli ett underlag för att analysera denna del av handeln. Utan också bli ett verktyg för att kunna planera, utveckla och investera för ökad gränshandel och shoppingturism. Så länge Sverige har fördel i kampen om köpkraften så ska vi dra nytta av den.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094