Brio på spåret ur krisen
Brio är på rätt spår, enligt Andreas Sbrodiglia. I år har kostnaderna minskats med över 20 miljoner kronor under första kvartalet jämfört med första kvartalet föregående år. Bruttomarginal har stärkts och försäljningen håller sig på en bra nivå. Den fokusering som Brio genomfört innebär det att bolaget nu ger järnet för träleksaker och barnvagnar. - Som en effekt av vår strategi har vi tagit fram ett helt nytt sortiment av vår träjärnväg. Lanseringen startade nu 2010 och den rullar ut i olika faser under resten av året, säger Andreas Sbrodiglia. Enligt Andreas Sbrodiglia kommer nya träleksakståget att vara lekvänligare och i olika steg kompletteras med nya produkter som hör till träjärnvägen: Vägar med lyftkranar och lastbilar, små människofigurer, hus och träd som bygger upp en hel liten träleksaksvärld. - Samtidigt som vi ökar lekvärdet för barnen med många fler roliga detaljer så kombinerar vi detta med föräldrarnas kännedom om Brios traditionella träprodukter och föräldrarnas önskan att låta barnen leka med träleksaker av naturligt material och högt pedagogiskt värde. De traditionella leksakerna har fått större uppmärksamhet samtidigt som handeln andas allt starkare framtidstro, allt detta får Brio och Andreas Sbrodiglia att sätta stort hopp på det nya trätågsprojektet: - Vi ser ingen avmattning när det gäller försäljningen av traditionella leksaker, snarare tvärt om. Det kommer att bli mycket intressant att följa hur det går med våra nya trätåg inför högsäsongen i höst!