Expertråd tungt för skönhetskunder
Expertkunskap hos personalen i butiker som säljer skönhetsprodukter följt av bra erbjudanden är det som främst lockar till köp bland kvinnor och män som är intresserade av skönhet och gärna lägger pengar på att ytterligare förbättra sin egen. Bland de yngsta skönhetskonsumenterna väger också skönhetsexperten i butiken tungt men här är tips från bloggar också en viktig drivkraft i val av skönhetsprodukt. För nästan var fjärde skönhetskonsument är det bra erbjudanden som avgör valet av inköpsställe. Men så många som var femte kvinna väljer butik efter personalens expertkunskap. Något som också väger tungt för allt fler i valet av skönhetsprodukter är att de är ekologiska. Många är beredda att betala mer för ekologiska produkter visar Kicks rapport. Hälften av alla som är intresserade av ekologiska produkter väljer en hudvårdsprodukt. Kvinnor under 20 år är dessutom intresserade av ekologiska makeupprodukter. Produkter som fördröjer åldrandet, så kallade Anti Age-produkter, har dock inget större förtroende hos kunderna. Bara var tionde tror att produkterna påtagligt kan försena hudens åldrande. Ändå är 70 procent av kvinnorna över 40 år beredda att betala mer för en skönhetsprodukt som uppges ha åldersfördröjande effekt.