Snabb tillväxt för Klarna
Tillväxten sker under lönsamhet och är bland annat en följd av en stark tillströmning av nya e-handelsbutiker samt att allt fler konsumenter i Norden väljer Klarnas betalningslösningar när de handlar på nätet. I mars inledde Klarna en satsning på den europeiska e-handelsmarknaden och etablerade verksamhet i Tyskland. Klarnas tillväxt sker under lönsamhet och efterfrågan på företagets betalningslösningar för e-handel fortsätter att öka. Under det första kvartalet 2010 genomfördes köp för ett totalt värde av över en miljard kronor med någon av Klarnas betalningslösningar. I mars etablerade sig Klarna i Tyskland, vilket är en del i företagets ambition att verka på den europeiska e-handelsmarknaden. - Vi ser en stor potential i vår tyska affär och med tidigare erfarenhet från verksamhet utanför Sverige är vi redo att ta oss an en ny, större marknad. Den tyska e-handelsmarknaden är omkring 10 gånger större än den svenska och vårt erbjudande har visat sig starkt även här. Vår etablering i Tyskland är nästa steg i vår satsning på den europeiska marknaden, säger Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna.