Uppåt för nordisk distanshandel
Den nordiska distanshandeln fortsätter att ta marknadsandelar från den traditionella detaljhandeln. Den omsätter nu 90 miljarder kronor vilket är en ökning med 17,4 procent från året innan. Danskarna är Nordens mest frekventa distanshandlare. Fyra av tio danskar handlar på distans varje månad. Svenskarna hamnar först på tredje plats, efter norrmännen men före finländarna. Det visar rapporten Distanshandeln i Norden 2010 som publicerats av Posten Norden. I rapporten har 4 600 nordbor intervjuats om sina vanor kring att köpa varor via Internet och postorder. Studien visar att totalt nästan 13 miljoner nordbor distanshandlade förra året. Det är en ökning med 7,5 procent jämfört med 2008. Nästan en av fyra handlar på distans varje månad. Men fortfarande är distanshandeln liten jämfört med den totala detaljhandeln i Norden, endast 4 procent. Störst är distanshandelns andel i Danmark, 5,2 procent. Nästan fyra av tio danskar handlar på distans varje månad. På andra plats kommer norrmännen snäppet före svenskarna, i båda länderna handlar en av fyra på distans varje månad. Finland ligger sist nu liksom tidigare, men har samtidigt haft en mycket kraftig tillväxt i sin egen distanshandel det gångna året, plus 49,2 procent. Det är också Finlands förtjänst att den nordiska distandshandeln nu kommit upp i en omsättningsnivå på 90 miljarder kronor i år, en ökning med 17,4 procent jämfört med 2008. Av varor som beställs på distans i Norden sker 82 procent via Internet och 10 procent via postorder.