Nordiskt möbelsamarbete
Tillsammans når de en omsättning på omkring 3 000 miljoner kronor och över 120 medlemsbutiker. Syftet med samarbetet är att stärka de oberoende parternas position på marknaden samtidigt som de enskilda butikerna får fördelar, främst gällande inköp och logistik, enligt de fyra möbelkedjornas egen beskrivning. Svenska Hem och Möbelmästarna inledde sitt samarbete i slutet av 2008 som omfattade gemensamma inköp till lager i Jönköping och lösningar inom administration och affärssystem. Vid samma tidpunkt skapade Dan-Bo och Smag & Behag i Danmark det gemensamma kedjekontoret In2House, som arbetar på ett liknande sätt. Det partnerskap som nu inleds mellan de fyra kedjorna är främst fokuserat på gemensamma varuinköp och avtal, tillsammans med effektiviseringar inom logistik. Utöver detta kommer kedjorna även att kunna nyttja varandras erfarenheter inom till exempel marknadsföring, IT och ekonomi. - Vi är säkra på att vi samarbetar kring punkter som ger påtagliga fördelar för våra butiker, konsumenter, respektive kedja och samarbetspartners, säger Anders Hedh, vd Svenska Hem. - Vi ser fler möjligheter att hitta stordriftsfördelar och tillfällen att lära av varandra, samt att plocka det bästa ur den utökade konstellationen, säger Thomas Hagerup, vd på In2House. - Samarbetet inom våra respektive grupperingar har fungerat mycket bra och vi har utvecklat nya områden successivt. Nu har vi möjlighet fortsätta i den riktningen gemensamt och under kontrollerade former, säger Inger Claesson, vd Möbelmästarna.