23948sdkhjf

Ökad framtidstro inom handeln

Optimismen stiger i den svenska ekonomin och så även i handeln. Handelsbarometern för maj månad visar att handlarna ser positivare på den närmaste framtiden.

Fler handlare tror nu också på ökade anställningar i butikerna. Maj månads Handelsbarometer visar att Framtidsindikatorn stiger med två enheter och landar på 27. Det är den högsta noteringen sedan november 2007. Däremot sjunker handlarnas tilltro till den egna butiken med nio enheter. En förklaring är att den samlade handeln just nu uppvisar en så stark utveckling att det är svårt för den enskilde handlaren att slå den ytterligare. Drygt en av tio handlare, tolv procent, planerar att nyanställa personal under det kommande kvartalet, medan två av tio handlare tror att antalet anställda i handeln i stort kommer att öka framöver. - Handeln klarade lågkonjunkturen bra och känner nu av den ökade svenska framtidstron. Framförallt avspeglas detta i en mer positiv syn på behovet av nyanställningar i butikerna, vilket är mycket glädjande, säger Dag Klackenberg, vd på Svensk Handel. Temafrågorna den här månaden tar upp den senaste tidens flygproblem på grund av askan. Handlarna fick svara på frågor om hur naturkatastrofer som denna påverkar handeln. Inom matvaruhandeln uppger nära hälften av handlarna att det inte har någon inverkan på handeln medan tre av tio handlare inom sällanköpshandeln ser en påverkan. Störst inverkan har naturkatastrofer på varuleveranserna. En viss påverkan finns också i kundernas köpbeteende. Handlarna fick också svara på frågor om hur de tror flygets betydelse som transportmedel för varuleveranser kommer att förändras på fem års sikt. Majoriteten av handlarna i samtliga branscher tror inte att flygets andel av varuleveranserna kommer att förändras. Det främsta argumentet för de som tror på en minskning är att konsumenterna blir allt mer miljömedvetna och att flygets miljöbelastning är för stor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078