Apoteket Hjärtas allergimärkning utreds
Enligt Läkemedelsverket uppfyller inte Apotek Hjärtats marknadsföring kraven i läkemedelslagen. Läkemedelsverket har nu inlett en granskning och har i ett brev till Apotek Hjärtat begärt att företaget ska yttra sig innan den 26 maj. Den aktuella helsidesannonsen var införd i Uppsala Nya Tidning den 22 april. I annonsen med rubriken "Snuvad på våren?" marknadsfördes en rad preparat mot allergi varav Clarityn, Livostin ögondroppar, Livostin nässpray och Kestine är klassade som humanläkemedel. Enligt läkemedelslagen ska reklam för humanläkemedel som riktas till allmänheten vara utformad så att det klart framgår att produkten är ett läkemedel. I utformningen av annonsen har de aktuella läkemedelsprodukterna sammanblandats med övriga produkter som inte är läkemedel på ett sådant sätt att det inte klart framgår att de förra produkterna är läkemedel. Denna oklarhet undanröjs enligt Läkemedelsverkets mening inte av den text längst ned på sidan där det anges att produkterna är ett läkemedel, eftersom både texten och de asterisker som hänvisar till den är av för liten storlek i förhållande till övrig text i annonsen. Reklamen skal också enligt lagen innehålla en uttrycklig och lätt läsbar uppmaning att noga ta del av informationen på bipacksedeln. Läkemedelsverket anser att den texten längst ned på sidan är av sådan liten storlek att uppmaningen inte kan anses lätt läsbar. Läkemedelsverket skickade brevet till Apotek Hjärtat den 10 maj. - Vi tittar just nu på ärendet och vi kommer att besvara Läkemedelsverket inom den utsatta svarstiden, säger Apotek Hjärtats presschef Charlotte af Klercker, till Pharma Online Apoteksmarknad.