Män styr dagligvarubutikerna
Medan de allra flesta av dagligvarubutikernas anställda och kunder är kvinnor så är det nästan alltid en man som är chef. Nästan 90 procent av de svenska dagligvarubutikerna har en manlig vd. Männen dominerar särskilt de butiker som enligt årsredovisningarna säljer för mer än 175 miljoner kronor om året. I de 112 omsättningsmässigt största företagen finns bara två kvinnliga verkställande direktörer. Det framgår av den kartläggning som Icanyheter gjort av de 1 126 aktiebolag som har en utsedd vd. Kartläggningen visar att 88,1 procent av de 1 126 dagligvaruföretagen har en man och bara 11,9 procent en kvinna som verkställande direktör. - Balansen mellan könen måste bli bättre men jag tror att många kvinnor slits mellan att göra karriär och att vara en bra mamma och hustru, säger Livsmedelshandlarnas ordförande Thomas Biverstedt. Karin Lundström driver Ica Maxi i Torslanda i Göteborg och är en få kvinnor som är vd för någon av de största butikerna. - Jag tycker att det är ett problem att det finns så få kvinnliga vd:ar i branschen med tanke på att de flesta kunder och medarbetare är kvinnor. Men jag hoppas att jag kan inspirera andra tjejer att också kliva fram och bli handlare för en stor butik, säger Karin Lundström. Kartläggningen i Icanyheter visar däremot att de minsta dagligvarubutikerna i betydligt större utsträckning har en kvinna som operativt ansvarig. Ungefär vart femte företag med en omsättning på 20 miljoner kronor eller mindre leds av en kvinnlig vd.