23948sdkhjf

Bra halvår för Matrebellerna

BergendahlsGruppens satsning på matrebeller uppvisar bra tillväxt för sitt första halvår. Grupperingen har etablerat sig som en stark tillväxtfaktor inom svensk dagligvaruhandel, enligt handlarna bakom initiativet.

I jämförbara enheter har försäljningen första halvåret ökat med 10,0 procent (8,6 i jämförbara procent) jämfört med samma period föregående år. BergendahlsGruppen och de enskilda handlarna inom grupperingen Den svenska matrebellen genomförde förra veckan en konferens för att utvärdera de sex första månaderna och lägga grunden för fortsatt god tillväxt framöver. - Vi är oerhört stolta och glada över våra framgångar och diskuterade hur och på vilket sätt vi bäst fortsätter växa. Jag tänker på såväl nya handlare och butikslägen, som hur vi spetsar till vår marknadsföring och ytterligare förbättrar våra inpriser, säger Thomas Biverstedt, talesperson för Matrebellerna. Med ett halvårs erfarenheter i bagaget flyter samarbetet på mellan tjänstemännen på BergendahlsGruppen och handlarna i de enskilda butikerna enligt BergendahlsGruppens uppfattning. Samarbetet är unikt i det att handlarna har full insyn i allt som rör deras butiker, exempelvis vad gäller förhandlingar med leverantörer och inköpspriser. Transparensen skapar stora möjligheter för enskilda handlares tillväxt, men ställer samtidigt krav på nya samarbetsformer. - Gemenskapen vinner på att alla tjänar på att varje enskild handlare lyckas skapa tillväxt. Det gör att vi som handlare får fördelarna av att ingå i ett större sammanhang samtidigt som vi har friheten att agera på det sätt som passar den lokala marknaden. Man kan säga att vi både har och äter kakan, säger Thomas Biverstedt. De totala ökningstalen för enskilda handlare i jämförbara butiker sedan starten 1 november är 8,6 procent. Försäljningen i april ökade för samtliga enskilda handlare inom Den svenska matrebellen med 6,5 procent, en ökning som är anmärkningsvärd då många i månaden blev tuff och många andra butiker tappade försäljning. Matrebellerna har skapats av familjeägda BergendahlsGruppen i samarbete med expansiva och självständiga handlare. - Det är viktigt för konkurrensen inom svensk dagligvaruhandel att det finns starka självständiga handlare som satsar på tillväxt, säger Peter Lund, vd på BergendahlsGruppen. Familjeägda BergendahlsGruppen är landets fjärde största dagligvaruaktör. Samma familj driver sedan 1922 företaget som inrymmer både parti- och detaljhandel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078