Reklamvåld fällde Media Markt
- Det kan inte uteslutas att exempelvis barn efter att ha sett reklamen kan inspireras att göra likadant, skriver nämnden i sitt beslut. Det är oacceptabelt att visa situationen i reklam eftersom den ger intryck av att överse med våld. Reklamfilmen som gick bland annat i tv under nyårshelgen visar en person som sätter en fyrverkeriraket i munnen på en fastspänd man och tänder på stubinen. Just när stubinen börjar brinna säger en speakerröst "Det där är puckat. Det här är inte puckat." och menar Media Markts kampanj med sänkta priser. Sju personer reagerade mot reklamen och anmälde denna till Reklamombudsmannen. Reklamombudsmannens opinionsnämnd gav anmälarna rätt och fällde reklamen enligt både artikel 1 första stycket och artikel 4 tredje stycket i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. I sitt beslut skriver nämnden: "Den anmälda reklamfilmen är överdriven och avsedd att vara skämtsam. Den skämtsamma och överdrivna situationen är emellertid extremt farlig och hade i verkligheten kunnat leda till mycket allvarliga skador eller i värsta fall till dödsfall. Det kan inte uteslutas att exempelvis barn efter att ha sett reklamen kan inspireras att göra likadant. Opinionsnämnden finner därför att den visade situationen är helt oacceptabel i reklam eftersom den ger intryck av att överse med våld och torde dessutom upplevas som stötande av konsumenter i allmänhet."