23948sdkhjf

Räcker kunderna till alla köpcentrum?

Det öppnas nybyggda och om- och tillbyggda köpcentrum på löpande band runt om i landet, inte minst i Stockholmsområdet. Och frågan som många ställer sig är: vilka ska handla här? Räcker kunderna till alla handelsplatser?

Det klipptes många blågula band på nya och nybyggda köpcentrum förra året. Detta skedde över hela landet, men inte minst i Stockholmsområdet. Ett par helt nya köpcentrum såg dagens ljus och flera tidigare etablerade firade nyöppningar efter både om- och utbyggnader. Tiotusentals ny säljyta räckte till många hundra nyetablerade butiker. Och ny- och ombyggandet fortsätter. Flera äldre och slitna köpcentrum satsar på förnyelse, ofta med profilering mot familjer, mode eller heminredning för att sticka ut i mängden. Många gnuggar händerna i förtjusning över ett nytillskott i butiksutbudet medan andra oroat ruskar på huvudet och ställer frågan: vilka ska egentligen handla här? Och visst är det en springande fråga, räcker kunderna till för alla nya butiker, gallerior och köpcentrum? Men enligt analytikerna så räcker kunderna till. Åtminstone i storstäderna. Man talar inte om överetablering utan om en sund och många gånger nödvändig utrensning, de bästa överlever medan de som inte klarat att följa med på kundernas allt större krav försvinner. Enligt Fredrik Bergström på analysföretaget WSP växer Stockholms köpkraft med 1 miljard kronor varje år. Och räknar med att med inflödet av turister och kunder från andra städer som gärna shoppar i Stockholm så är utrymmet ännu större för nya satsningar på handeln i huvudstaden. Att nya köpcentrum drar nya kunder är också ett faktum. Därför är det ofta enkelt för fastighetsägarna att locka de stora kedjorna att etablera sig här. Man väljer många gånger att tacka jag till erbjudandet, för att inte riskera att stå utan lokaler i ett succécentrum. Men samtidigt måste det konstateras att det finns många tomma butikslokaler i såväl Stockholm som i övriga landet. Både i B- och C-lägen i centrum samt i köpcentrum finns det lokaler som övergivits av butiker som inte klarat av att driva verksamheten vidare. Endast kunder på helgerna och tidsfördrivande lattemammor som inte handlar något är vanliga kommentarer från dessa. Och det handlar både om stora kedjor som hoppar av från ett köpcentrum och om enskilda butiker som upptäckt att köpcentrumläget inte varit något för dem. Ständiga nya köpcentruminvigningar ställer inte bara krav på att lyckas att locka kunder till dessa. Det ställer också krav på redan etablerade handelsplatser att följa med i utvecklingen för att få kunderna att stanna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078